Vilniaus kolegijoje – dėmesys skaitmeninio turinio prieinamumo gerinimui studentams su negalia

2023-11-13

2023 m. lapkričio 6-8 dienomis vyko ERASMUS+ projekto „Educational Empowerment and Social Inclusion of Students with Disabilities through Digital Solutions and Assistive Technologies (EESI-DIGI)“ projekto mokymai.

Tris dienas Vilniaus kolegijos Ekonomikos fakultete buvo pristatyti mokymosi moduliai  studentams su negalia ir dėstytojams iš penkių šalių: Graikijos, Patras universiteto (projekto koordinatoriai), Vengrijos Elte universiteto, Lietuvos – VIKO, Italijos – organizacija I.E.R.F.O.P. ir Ispanijos – organizacija COCEMFE. Projekto tikslas – ugdyti skaitmenines kompetencijas, kurios leistų sėkmingai baigti mokslus ir įsilieti į darbo rinką. Mokymuose dalyvavo po 5 studentus su negalia iš kiekvienos partnerės šalies. Grupėje buvo septyni neregiai, asmenys su judėjimo negalia, išsetine skleroze, autizmo spektre ir ADHD diagnoze. „Dalyviams išlaikius egzaminą lapkričio 8 d. buvo įteikti sertifikatai, kurie pažymi, jog dalyviai išklausė kursą, skaitmeninio turinio prieinamumo tema. Šį dokumentą jie galės pateikti mokymosi įstaigose ir darbo vietose kaip įrodymą, jog žino skaitmeninio turinio prieinamumo pagrindus“, – džiaugėsi rezultatu VIKO Ekonomikos fakulteto projektų vadovė Daiva Kelpšaitė. Anot jos, mokymams lektoriai buvo pasirinkti dėl savo kompetencijų. Su jais susipažinome projekto eigoje, ieškodami asmenų, kurie nuolatos naudoja IT priemones savo gyvenime, patys turi negalią arba dirba su neįgaliais asmenimis.

Mokymus vedė ir moderavo: Ekonomikos fakulteto projektų vadovė Daiva Kelpšaitė, Bankininkystės katedros vedėja Gitana Mečėjienė, Elektronikos ir informatikos fakulteto darbuotojos: docentė dr. Svetlana Kubilinskienė, lektorės Valdona Judickaitė – Žukovskė ir Jolanta Mačėnienė.

Lektoriai – aukšto lygio profesionalai

Studentai išgirdo net penkias  itin vertingas lektorių iš Graikijos ir Lietuvos paskaitas.

Dėstytojos Evgenia Orfanou ir Chrysanthi Militsopoulou iš Graikijos Patras universiteto kalbėjo apie tai, kaip turėtų būti parengti dokumentai, kad jie būtų prieinami studentams su specialiaisiais poreikiais. Pristatė įvairias Windows operacinės sistemos funkcijas.

Neregys lektorius Justinas Kilčiauskas įtikino visus mokymų dalyvius, jog internetas ir jame esanti informacija yra pasiekiama kiekvienam. Taip pat pasidalino gerąja patirtimi dėl darbo paieškos turint regėjimo negalią. J. Kilčiauskas pristatė savo darbo specifiką – programavimą ir interneto svetainių testavimą dėl jų prieinamumo neįgaliesiems, kurią sėkmingai taiko.

Pedagogikos gestų kalbos studentė Veronika Kulikauskienė pasakojo apie savo asmeninį patirtį turint ADHD. Susirinkusiems ji papasakojo, su kokiais sunkumais susiduria ADHD diagnozę turintys asmenys ir pasiūlė dvylika sprendimų, kaip padėti sau.

VIKO Gestotyros centro vedėjas Mantrimas Danielius trumpai pristatė centro veiklą, parodė gestų kalbos žodyną virtualioje erdvėje, vėliau visi dalyviai buvo pakviesti susipažinti su filmavimo studija, kurioje dirba gestų kalbos vertėjai. Įdomu tai, kad Lietuvos gestų kalba yra kildinama iš prancūzų ženklų šeimos.

Antrąją mokymų dieną praktinius mokymus vedė Martynas Vitkus, AB Swedbank prieinamumo specialistas. Studentai dirbo mišriose grupėse ir atsakė į klausimus, kokios mobilios programėlės padeda lengviau dirbti ir leisti laisvalaikį neįgaliam asmeniui, kokias komunikacijos priemones naudoja žmonės su negalia. Buvo daug kalbėta apie socialinius tinklus, vyko turiningos diskusijos.

Trečiąją mokymų dieną studentai Moodle aplinkoje laikė egzaminą. Vėliau vyko aptarimas ir visų mokymų apžvalga bei refleksija. Studentams buvo įteikti mokymų sertifikatai, nes su uždaviniais ir dėstoma medžiaga jie puikiai susitvarkė.